Chockerade fransmännen och brydda utbytesstudenter
Marknadsföringsföreläsningen är i full gång. Idag handlar det om innovation och läraren börjar prata om TetraPak.
En bit in på föreläsningen dyker denna föreläsningsslide upp:
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3377785/images/2012/bild_1_50b67e5ae087c31b3950a813.png)
"Varning! Efterföljande bilder kan vara chockerande", lyder texten.
Den bild som sedan visas framme vid tavlan är denna:
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3377785/images/2012/bild_2_50b67e5b9606ee364ad67da7.png)
Först förstod jag inte vad som skulle vara chockerande med bilden, men jag märkte att bilden väckt starka känslor hos de franska studenterna.
Varför? Jo, för inte kan man ha vin i tetror. VIN I KARTONG? VAD ÄR DET FÖR PÅHITT?!
En student räcker upp handen och säger att detta måste vara något som de kommit på för den amerikanska marknaden. Föreläsaren börjar förklara varför man har valt att ha vin i tetror istället för i flaskor. Jag säger till Elodie som sitter bredvid mig att vi kan köpa vin i tetrapak hemma varpå hon frågor om vi inte har flaskor i Sverige. Jag fick förklara att vi mestadels använder oss av flaskor, men att det inte är kostigt med vintetror.
Än en gång fick jag vara med om skillnaden mellan den svenska utbytingen och fransmännen.
Tänk vilka känslor lite vin i kartong kan skapa...
![](http://nevnarien.blogg.se/tavling/images/2011/separat_174349353.jpg)
Kommentarer
Trackback