Superhelg!

Under Raouls två besöksdygn hann vi med en hel del. Här kommer en liten bildbomb:
 
 
På lördagen hade vi långfrukost med choklad- och kokospannkakor med fruktsallad och youghurt. Hannes och Michaela kom också till frukoststunden. 
 
 
 
Med helnöjda magar och smaklökar drog jag och Raoul vidare till "Musée de Grenoble". I början hade vi inga problem med koncentrationen där vi gick runt och studerade tavlorna och vi hann även med lite diskussioner. Men... Ju längre in i konstmuseet vi kom, desto konst-igare blev det... De två I-arna började inse att de hade lättare att ta in matematik och ekonomi i föreläsningssal C1 än att förstå det som exponerats framför deras ögon. Vi kommer till ett rum och på väggen hänger det en vit fyrkant fastsatt med svarta clips på en vägg. jag säger att det där var en konstig tavla, varpå Raoul ler lite och säger att jag väl måste förstå att den riktiga tavlan blivit bortplockad. Jag skäms lite och jag går fram till det tavelliknande föremålet för att undersöka vad som skulle ha hängt där. Bildförklaringen lyder att konstnären fångat en specifik vithet och fått en perfekt balanserad form som inte riktigt är fyrkantig. De svarta klipsen som tavlan var uppsatt med var också en del av tavlans storhet... Hoppsan, det var visst en tavla. Den får i alla fall fem av fem av upplevelsen! När vi gått ner en våning är jag lite före Raoul. Jag går in i ett rum, men vänder och börjar skratta. Raoul blir nyfiken och när han kommer in i rummet finner han två stenar placerade på golvet och på väggarna är det tavlor i grå toner. Konst... KONSTIGT!
 
 
Efter att ha avslutat muséebesöket med en mumie var det dags för att smälta alla kulturella intryck med en fika på "La fôret noire". 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På kvällen bjöd vi in Michaela och Hannes på fördrink. Efter det drog vi vidare till Au Village för att äta hamburgare. Mums! Kvällen avslutades på Rue Thiers med småprat långt efter midnatt.
 
 
 
 
Killarna gillart'
 
 
 
Två glada flickor!
 
 
Efter en lugn start på söndagen åkte vi upp till Bastiljen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi kom fram till denna resturant spontanade vi och besämde oss för att fika. Och vilken fikaupplevelse det blev! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På hemvägen gick vi förbi Jardin du Ville. Såhär fint var det:
 
 
 
Tack så jättemycket för en superhelg!  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mesaventures

Borttappas svensk i Frankrike med rätt att läsa reglerteknik på ett språk hon inte riktigt behärskar

RSS 2.0